Etusivu » Kouluttautuminen » Nuori johtaja kannustaa opiskelemaan sitä mikä itseä kiinnostaa
Ammatinvalinta

Nuori johtaja kannustaa opiskelemaan sitä mikä itseä kiinnostaa

nuori-johtaja-tuuli-turunen-cocacola
nuori-johtaja-tuuli-turunen-cocacola
Kuva: Coca-Cola

Diet Coke -brändin Iso-Britannian ja Irlannin markkinointipäällikkö Tuuli Turunen, 31, sai ensimmäisestä työpaikastaan palkkaa yhden markan per myyty kenkäpari.

Kyseessä oli Tuuli Turusen isän kenkäkauppa ja tyttären tavoitteena oli kerätä rahaa ratsastusleiriä varten myymällä kenkäkaupan edessä kaupan valikoimasta poistuvia kenkiä.

– Pääsin leirille, Turunen naurahtaa nyt, noin 20 vuotta myöhemmin vastatessaan puhelimeen nykyisestä kotikaupungistaan Lontoosta.

Nainen on kulkenut mielenkiintoisen matkan oululaisen kenkäkaupan edestä Coca-Colan Euroopan pääkonttorille töihin. Vaikka hän on unelmatyössään, Turuselle ei ollut vielä lukioaikana selvää, mikä hänestä tulisi isona.

– Muistan ajatelleeni, että kaupalliset aineet tarjoavat hyvän pohjan moneen työhön, joten hain opiskelemaan niitä Oulun yliopistoon, Turunen sanoo.

Opiskelun ansiosta hän harjaantui hyväksi tiedonhakijaksi ja oppi omaksumaan erilaisia teorioita. Opiskelijajärjestötoiminnassa aktiivisesti mukana oleminen puolestaan toi naiselle monia konkreettisia taitoja, joita hän on tarvinnut työelämässä.

– Järjestötoiminnassa näin kuinka asioita saadaan aikaan ja miten hallitaan kokonaisuuksia, Turunen tarkentaa.

Lisäksi Turunen mainitsee saaneensa ystäviä järjestötoiminnan kautta. Usein niistä ystävyyssuhteista muodostuu työelämässä tärkeitä verkostoja.

Nainen työskenteli jo opintojen ohella eri yrityksissä, kuten Technopoliksella ja Fenniassa. Hän luki maisterivaiheessa pääaineenaan markkinointia ja teki pro gradu -tutkielmansa Danske Bankille. Numerojen pyörittämisen seasta hän löysi sen, mihin halusi uraansa suunnata.

– Tykkään numeroista, mutta myös luovuudesta, joten ymmärsin että markkinointi on minun juttuni. Siksi siirryin pankkimaailmasta brändien pariin, ensimmäisenä Fiskarsiin.

Turusen mukaan ensimmäisissä työpaikossa usein määritellään tulevaa uraa, joten kannattaa tarkastella tehtäviä siitä näkökulmasta, kuinka mielekkäiltä ne tuntuvat.

Olen oppinut, että jos joku toinen uskoo sinuun, kannattaa itsekin uskoa itseensä.

­Hän kannustaa opiskelemaankin niitä asioita, jotka itseä kiinnostavat eniten. Turusta kiinnosti Aasia, joten hän opiskeli sivuaineena Aasia-opintoja ja kiinan kieltä sekä suoritti osan maisterivaiheen opinnoista Hong Kongissa. Ne ovat hyödyttäneet häntä myöhemmin kansainvälisissä tehtävissä.

– Etukäteen ei voi tietää, mistä hyötyy työelämässä, mutta sillä kuinka monta kertaa on hakenut opiskelemaan, ei ole tulevaisuudessa mitään merkitystä, Turunen huomauttaa.

Markkinointipäällikkö kertoo saaneensa työnantajiltaan hyvää palautetta analyyttisuudesta sekä asioiden aikaansaamisesta.

Coca-Colalle hän pääsi töihin kolmen haastattelukierroksen jälkeen. Coca-Colan arvostettu tapa rakentaa brändiä oli yksi syy, miksi Turunen halusi töihin yritykseen. Hän ajatteli, että tämä on organisaatio, jossa hän tulee varmasti oppimaan uusia asioita markkinointiin liittyen.

Turunen pitää nykyisessä työssään tärkeänä, että yritys on sitoutunut kunnianhimoisiin vastuullisuustavoitteisiinsa ja kohtelee hyvin työntekijöitään.

Hän ei ole kohdannut urallaan sukupuolesta tai nuoresta iästään johtuvia ennakkoluuloja, vaan asia on ollut usein päinvastoin. Alun perin Coca-Colaltakin otettiin yhteyttä Turuseen ja kyseltiin, olisiko nainen kiinnostunut hakemaan heille töihin.

– Olen oppinut, että jos joku toinen uskoo sinuun, kannattaa itsekin uskoa itseensä, nuorten johtajien One Young World -verkostoon kuuluva markkinointipäällikkö lisää.

Next article